صفحه 412
مسئله 133- يكى از گناهان بزرگ در اسلام كه دنيا و آخرت انسان را تباه مىكند
غنا و موسيقى است، و قرآن شريف آن را موجب ضلالت و گمراهى، بلكه موجب استهزاء دين
مىداند:
«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرى لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ
اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً اولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين»
«و برخى از مردم كسانى هستند كه سخن بيهوده را خريدارند تا مردم را بى هيچ
دانشى از راه خدا گمراه كنند، و راه خدا را به ريشخند گيرند، براى آنان عذابى
خواركننده خواهد بود.»
و مراد از غنا در اينجا آن صوتى است كه شهوتانگيز و طربانگيز باشد، چنانکه
مراد از موسيقى در اينجا آن آهنگى است كه شهوتانگيز و طربانگيز باشد.
مسئله 134- مراد از شهوتانگيز و طربانگيز نوعى است نه شخصى، به اين معنى كه
اگر صوتى يا آهنگى براى عرف مردم شهوتانگيز و طربانگيز باشد حرام است، گرچه براى شخص خاصّى
شهوتانگيز و طربانگيز نباشد.
مسئله 135- لازم نيست موسيقى بهواسطۀ آلاتى كه معدّ براى موسيقى است نظير
دائره و تنبك و نى و تار و امثال اينها باشد، بلكه هر آهنگى كه شهوتانگيز و طربانگيز
باشد حرام است، گرچه بهوسیله آلات
معدّه نباشد، چنانکه آهنگى كه شهوتانگيز و طربانگيز نباشد و بهوسیله آلات
معدّه باشد، حرام نيست.
مسئله 136- ساختن آلات موسيقى و فروختن و خريدن آنها، بلكه نگاهدارى آنها،
حرام است.
مسئله 137- نشستن در مجالس غنا و آهنگهاى شهوتانگيز حرام، و شنيدن آنها حرام ديگر است، و بايد از آنجا خارج شود، مگر اينكه
مفسدهاى در خارج شدن او باشد كه قابل تحمّل نباشد.
مسئله 138- در حرمت غنا و موسيقى لازم نيست كه محتوى نيز شهوتانگيز و طربانگيز
باشد، بلكه اگر محتواى آن، حتّى اشعار حكمت آميز و يا قرآن و مانند اينها باشد نيز
حرام است.
صفحه 413
مسئله 139- رقصيدن و كفزدن كه شهوتانگيز و طربانگيز باشد حرام، و فرقى نيست كه زن براى زن و يا مرد براى مرد و يا زن و مرد براى
يكديگر باشد، و اگر زن و مرد نامحرم باشند حرمت مضاعف مىشود.
مسئله 140- مستحب است كسى كه گوش به غنا يا موسيقى داده است براى توبه از آن،
غسل توبه كند و دو ركعت نماز توبه بخواند و بعد از آن توبه و استغفار و عذرخواهى
از خداى متعال بنمايد، بلكه اين غسل و نماز براى توبه از هر گناهى مستحب است.